Spodaj najdete dodatne informacije o skotopičnem sindromu oz. sindromu Helen Irlen, ki jih je možno najti, bodisi na spletu, v knjižnjici Centra IRIS, v strokovnih revijah, publikacijah, zbornikih, na socialnih omrežjih … za katere menimo, da bi vas utegnile zanimati.
- www.irlen.com
- www.irlenslovenia.com
- FB stran Inštituta za Skotopični sindrom: https://www.facebook.com/institutzaskotopicnisindrom/
————————————————————————————————————-
1. Smith, Susan R.. Bratty-cat, Blinky-roo, and Snooze-bear. The Irlen Institute. Long Beach. California. Na volj za izposojo v knjižnici Centra IRIS.
————————————————————————————————————-
2. Literatura Helen L.:
- Knjiga Helen L. Irlen (2005): Reading by the Colors
- Knjiga Helen L. Irlen (2010): The Irlen Revolution
- Knjiga Helen L. Irlen (2015): Sports Concussions and Getting Back in the Game… of Life: A solution …
Vse 3 knjige so na voljo za izposojo v knjižnici Centra IRIS (link na: http://center-iris.si/preberite/knjiznica/)
————————————————————————————————————
3. Kelava, Polona. »Skotopični oz. sindrom Irlen in učenje odraslih.« V: SODOBNE paradigme raziskovanja izobraževanja in učenja odraslih: eseji v počastitev jubileja Ane Krajnc, ur. Nives Ličen et al., 281–305. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2018.
https://e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/book/125 ————————————————————————————————————
4. Čelešnik Kozamernik, Nina.
“Kaj pa če moj otrok sploh nima PPPU_NinaCK ?” V: Pomoč učencem z učnimi težavami v osnovni šoli, ur. Sandra Križna, 113 – 119. Ljubljana: Supra, zavod za izobraževanje, 2018
————————————————————————————————————-
5. Skotopični sindrom onemogoča branje in šolo spreminja v pekel: http://www.rtvslo.si/zdravje/novice/skotopicni-sindrom-onemogoca-branje-in-solo-spreminja-v-pekel/471233
6. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2018. Lahko pomagamo tudi slabovidnim otrokom? Časopis Po pameti: časopis o vzgoji, ki deli izkušnje 10:2018: 12.
7. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2018. Ali imajo lahko tudi slabovidni sindrom Irlen? Rikoss, 17, 4: 20–29, http://www.zveza-slepih.si/rikoss/wp-content/uploads/2018/12/Sindrom_Irlen_Nina_2018.pdf
————————————————————————————————————-
8. Predavanje “Kako pri bralnih in drugih težavah pomagajo barve?” ter predstavitev sindroma Irlen, s primeri iz prakse (od 1:04 min naprej):
————————————————————————————————————-
9. Časopis Po pameti, številka 10, letnik 2018, november 2018: Časopis o vzgoji, ki deli izkušnje: https://www.cmrlj.biz/trgovina-cmrlj/%C4%8Casopis-Po-pameti-c29956227
Vsebina: Oh, ne morem brati! / Drugačnost videnja in doživljanja sveta / Metoda Irlen – metoda z odličnimi rezultati / Kateri otroci imajo običajno skotopični sindrom? / Lahko pomagamo tudi slabovidnim otrokom? / Ko je v razredu otroko s skotopičnim sindromom / Projekt Irlen v Sloveniji / Ne barvajmo stekel s katerokoli barvo
————————————————————————————————————-
10. Strokovni članek v reviji Rikoss V članku (http://www.zveza-slepih.si/rikoss/strokovno/) je predstavljen skotopični sindrom oz. sindrom Irlen, kjer ne gre za težavo z očmi, pač pa za težavo s procesiranjem vidnih informacij v možganih. Sindrom imajo tudi slabovidne osebe, kar je v strokovnih krogih predstavljeno prvič. Posameznikom, ki imajo skotopični sindrom, pomagajo barvne folije Irlen (za branje, delo na računalniku, pri uporabi tablice) …
————————————————————————————————————-
11. Oddaja na RTV SLO Prvi, oddaja Svetovalni servis: https://radioprvi.rtvslo.si/2019/02/svetovalni-servis-852/, 12. 03. 2019
Skotopični sindrom: bralne težave, glavobol, občutljivost na svetlobo, kontraste, vzorce in svetle barve, zmanjšana zaznava globine, razdraženost in slaba koncentracija
Skotopični sindrom najpogosteje prepoznamo po težavah pri branju, ker bralca zaradi težav pri vidni zaznavi motijo črne črke na belem papirju. Besedilo je zaradi spremenjene zaznave popačeno in ga ne more prebrati. Znakov, po katerih naj bi prepoznali skotopični sindrom, je sicer več, saj se od posameznika do posameznika razlikujejo: občutljivost na svetlobo in kontraste, vzorce ter svetle barve, zmanjšano vidno polje in zaznava globine, utrujenost po petih do desetih minutah branja, razdraženost, nemir, slaba koncentracija, glavoboli in migrene, napetost v vratu in ramenih, solzenje oči. Težavo je mogoče rešiti z barvnimi folijami in barvnimi očali. Zakaj to pomaga in kako poteka testiranje na Inštitutu za skotopični sindrom, ki se pri nas ukvarja s tem, bo pojasnila doc. dr. Polona Kelava, certificirana Irlen diagnostičarka.
_____________________________________________________________________
12. OČALA PRI SKOTOPIČNEM SINDROMU – STROKOVNA POJASNILA
Ali so vsaka barvna očala enaka očalom z Irlen barvnimi filtri?
https://kje-vas-cevelj-zuli-solstvo.blogspot.com/2018/11/ocala-pri-skotopicnem-sindromu.html
_____________________________________________________________________
13. KAJ O SKOTOPIČNEM SINDROMU PRAVIJO OPTOMETRISTI?
Preverite na: https://www.optikas.com/skotopicni-sindrom.html
_____________________________________________________________________
14. Skotopični sindrom (sindom Helen Irlen) in odnosi v družini, stran 38
_____________________________________________________________________
15. Posnetek predavanja o skotopičnem sindromu v Trubarjevi hiši literature s posnetki
branja slovenskih otrok, ki berejo, ter z osebnimi pričevanji oseb, ki uporabljajo Irlen
barvna očala: https://www.youtube.com/watch?v=aeFYLRdDfHM&t=15s
_____________________________________________________________________
16. Posnetek Rokusovega webinarja, na temo skotopičnega sindroma: https://www.youtube.com/watch?v=8Emlg73bv4M&t=20s
_____________________________________________________________________
17. Radijski pogovor Svetovalni servis Radia Slovenije, pomlad 2019
Radijski pogovor Radia Slovenije v oddaji Svetovalni servis na temo skotopičnega sindroma.
https://radioprvi.rtvslo.si/2019/02/svetovalni-servis-852/. Na povezavi je možno posnetek tudi poslušati.
______________________________________________________________________
18. Kratek radijski intervju Radia 94
Kratek radijski intervju o skotopičnem sindromu Radia 94, Postojna.
http://www.radio94.si/ko-crke-bezijo-z-lista-prepoznajmo-skotopicni-sindrom/.
Na povezavi (znak za zvočnik) je možno posnetek tudi poslušati.
_____________________________________________________________________
19. Rokusova centrifuga: Intervju s certificirano presojevalko Martino Hiti o njeni izkušnji z otroki s skotopičnim sindromom: https://rokusova-centrifuga.si/2018/11/21/intervju-skotopicni-sindrom-se-ena-potuha-za-ucence/
_________________________________________________________________________
20. Rokusova centrifuga: Članek o skotopičnem sindromu: https://rokusova-centrifuga.si/2018/11/21/skotopicni-sindrom/
_____________________________________________________________________
21. Strokovnjakinja svetuje: Skotopični sindrom ali sindrom Irlen, revija Zarja: Kelava Skotopicni Revija Pogled 2019
_________________________________________________________________________
22. Zakaj zdravstvo ne prispevka k nakupu barvnih očal?
Prispevek si lahko ogledate na naslednji povezavi: https://4d.rtvslo.si/arhiv/dnevnik/174645438?jwsource=cl
_________________________________________________________________________
23. Čelešnik Kozamernik, N. (2019). Vida ne moremo povrniti, lahko pa omogočimo lažje gledanje (sindrom Irlen). V: Čelešnik Kozamernik, N., ur. CELOSTNA OBRAVNAVA, VSEŽIVLJENJSKO UČENJE IN SOCIALNA VKLJUČENOST OSEB Z OKVARO VIDA – SREČANJE STROKOVNJAKOV, 269-279. Ljubljana: Center IRIS.
_________________________________________________________________________
24. Čelešnik Kozamernik, N. (2019). Kaj narediti, ko kljub motivaciji ni in ni napredka? V: Križnar, S., ur. Motivacija v osnovi šoli – ključ do uspeha, 354-358. Ljubljana: Center IRIS.
_________________________________________________________________________
25. Čelešnik Kozamernik, N. (2019). Branje in barve V: Šilc, S., ur. Prvih 100, 56-62. Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije in Center IRIS.
_________________________________________________________________________
26. Kaj o sindromu Irlen pišejo v optiki Oblak? Preberite na: https://www.optikas.com/skotopicni-sindrom.html
_________________________________________________________________________
27. V strokovni reviji za raziskovanje in razvoj področja razrednega pouka RAZREDNI POUK (2020, št. 1), ki jo izdaja Zavod RS za šolstvo, je izšel članek o skotopičnem sindromu: Učenci, ki so nam v izziv v vključujočem razredu, avtorice Katarine Podbornik, koordinatorice področne skupine za razredni pouk na Zavodu za šolstvo.
_________________________________________________________________________
28. Alenka Poštrak, dipl. m. s., univ. dipl. org., Univerzitetni klinični center Maribor, Oddelek za očesne bolezni: OTROK S SKOTOPIČNIM SINDROMOM. Otrok v oftalmologiji, Zbornik predavanj, 2018, str. 63 do 67:
https://www.zbornica-zveza.si/wp-content/uploads/2019/12/Zbornik-Otrok-v-oftalmologiji.pdf
_________________________________________________________________________
29. Kosmač, Ljubica (2016). Oh, ne morem brati! Mali vodnik o skotopičnem sindromu. Ljubljana: Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje, Inštitut za disleksijo. Dostopno tudi v knjižnici Centra IRIS.
_________________________________________________________________________
30. Is it easier to see? Visual impairment and Irlen Syndrome V:
ICEVI EUROPEAN NEWSLETTER, ISSUE 73, VOLUME 26, NUMBER 1, APRIL 2020, http://icevi-europe.org/newsletter/issue73.php#_Toc40100739
_________________________________________________________________________
31. Programa, s pomočjo katerih si je možno obarvati računalniško ozadje:
_________________________________________________________________________
32. N. Čelešnik Kozamernik (2020). Časopis Družina, priloga Naša družina št. 30/2020, str. 8 in 9. Ko branje utruja in je glava tezka.
_________________________________________________________________________
33. Vaš otrok raje bere brez luči? Morda ima skotopični sindrom
Na skotopični sindrom posumimo predvsem, ko otroka branje utruja, ko mu je naporno, ko mu je zoprno. Ko se ne more zbrati med branjem ali drugim šolskim delom, recimo ob opravljanju domače naloge, ali ko po krajšem šolskem delu postane vidno utrujen. Kako prepoznati, če ga ima vaš otrok, in kako mu lahko pomagate, je razložila doc. dr. Polona Kelava, certificirana diagnostičarka skotopičnega sindroma po mednarodno priznani metodi Irlen. Članek si lahko prebrete: https://www.bibaleze.si/malcek/zdrav-otrok/skotopicni-sindrom-motnje-branja-polona-kelava.html (tudi vir fotografije fanta, ki bere v poltemi, 12. 11. 2020)
________________________________________________________________________
34. Mag. Maja Volk: Z barvami do večje vključenosti v razredu: https://www.zrss.si/digitalnaknjiznica/RazredniPouk/48/#zoom=z
_________________________________________________________________________
35. PREDAVANJE O RAZLIKAH MED DISLEKSIJO IN SKOTOPIČNIM SINDROMOM ob mednarodnem tednu zavedanja o skotopičnem sindromu (19. 10. 2020)
Organizator: Trubarjeva hiša literature
Predavateljici: Maja Volk, mag. prof. inkl. ped., in Petra Vovk, prof. def., obe cerificirani presojevalki skotopičnega sindroma po metodi Irlen
Se lahko težave pri branju pojavijo zaradi skotopičnega sindroma ali disleksije? Je mogoče, da je pri isti osebi prisotno oboje? Na ti dve in še na mnogo drugih vprašanj smo odgovorili ob letošnjem mednarodnem tednu zavedanja o skotopičnem sindromu.
Za disleksijo so značilne težave z jezikovnim procesiranjem in fonološki primanjkljaji, zaradi česar posameznik težko prepoznava in v delovni spomin prikliče glasove v besedi, ki je zapisana. Za disleksijo je odgovoren levi senčni reženj, težave v zvezi z disleksijo pa omilimo predvsem z vajami branja, s poudarkom na fonemskem zavedanju.
Za skotopični sindrom pa so značilne težave z vizualnim procesiranjem in vizualna popačenja ter fizično neugodje, zaradi česar je prisotno megljenje, tresenje, premikanje črk ali spreminjanje besed, pogosto pa pride tudi do glavobolov, slabosti, izčrpanosti, napetosti v očeh … Za skotopični sindrom je odgovoren zatilni reženj oz. vizualni korteks, težave v zvezi s skotopičnim sindromom pa omilimo oz. odpravimo z individualno določenimi barvnimi folijami ali očali z barvnimi filtri Irlen®.
Več o razlikah med disleksijo in skotopičnim sindromom boste izvedeli na posnetku: https://www.youtube.com/watch?v=j1VtJCN1UkY
_________________________________________________________________________
36. Mag. Nina Čelešnik Kozamernik: Pomen varne navezanosti v odnosu do skotopičnega sindroma/sindroma Helen Irlen
V članku povezujemo pomen varne navezanosti in posledično čustvene regulacije v odnosu do skotopičnega sindroma; tako v fazi prepoznavanja (ko je naloga staršev, da otroku težave, ki se pojavijo kot posledica skotopičnega sindroma, npr. težave z branjem, s pisanjem, koncentracijo, z zaznavanjem globine, pri težavah pri igrah z žogo, pojavu glavobolov, utrujenosti, pojavu bolečin v trebuhu … pomagajo prepoznati na način, da otroka poslušajo in njegove odgovore vzamejo resno) kot tudi v fazi testiranja (ko skupaj z otrokom pridejo na testiranje, ga pozorno poslušajo, z otrokom delijo svojo izkušnjo) in pri uporabi barvnih folij Irlen oz. očal z barvnimi filtri Irlen (otroka spodbujajo k uporabi barvnih folij Irlen, otroku zagotovijo ustrezen barvni papir, ugotovitve s testiranja za skotopični sindrom predajo strokovnim delavcem, ki z otrokom delajo, otroka pripravijo na možne odzive okolice). Ugotavljamo, da je varna navezanost ključna za lažjo in hitrejšo pomoč otroku, hkrati pa navajamo kako uspešna korekcija skotopičnega sindroma vpliva na družinske odnose. Članek se sicer nanaša na družinske odnose, a ga je zlahka prenesti v šolsko okolje, kjer je odnos učitelja do težav, ki jih učenec ima, zelo pomemben in marsikdaj (predvsem za otroke, ki niso varno navezani) pomeni začetek poti, ki vodi do rešitve in ustrezne pomoči otroku.
Dostopno tudi na: http://www.eduvision.si/zbornik-prispevkov, str. 483 in http://www.eduvision.si/the-book-of-papers, str. 487
________________________________________________________________________
37. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2021. Slabovidnost in skotopični sindrom oz. sindrom Helen Irlen – študija primera, Rikoss, 21, 2: 21–29, https://www.zveza-slepih.si/rikoss/wp-content/uploads/2021/06/Rikoss_2021_2.pdf.
Krajši povzetek: V študiji primera smo 17. mesecev spremljali odziv odrasle slabovidne osebe, ki ima skotopični sindrom na barvne folije Irlen in na očala z barvnimi filtri Irlen. Po uporabi folij in očal gospa poroča o mnogih pozitivnih učinkih: lažje gledanje, uporaba obeh očes hkrati, mežikanje ni več potrebno, branje ni več naporno, se ne mršči, dobro se počuti z več svetlobe, komunikacija je lažja, lažje bere in gleda televizijo, hitreje bere, učinkovitost se je povečala, popačenja besedila na strani se ne dogajajo več, oči počivajo.
________________________________________________________________________
38. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2021. Učinki nošenja očal z barvnimi filtri Irlen na samospoštovanje, zadovoljstvo v partnerskem odnosu, zadovoljstvo z življenjem, izgorelost in na druga področja težav pri odrasli slepi osebi z dojemom svetlobe in s skotopičnim sindromom –
študija primer. Kairos, Slovenska revija za psihoterapijo, leto 2021, letnik 15, številka 1–2: 259–279,https://www.skzp.si/2021/07/15/izsla-je-nova-stevilka-revije-kairos-4/
Krajši povzetek: Raziskovali smo, ali uspešna korekcija sindroma z očali z barvnimi filtri Irlen vpliva tudi na posamezne dejavnike, ki vplivajo na kakovost življenja odrasle slepe osebe z dojemom svetlobe (V. kategorija slepote) in s skotopičnim sindromom. Izvedli smo študijo primera in ugotovili da je, glede na meritve pred in po nošenju očal z barvnimi filtri Irlen, prišlo do izboljšanja v zadovoljstvu z življenjem, v zadovoljstvu z zakonom, s samospoštovanjem. Stopnja izgorelosti je padla, ni pa prišlo do sprememb v stopnji tveganja posameznika za razvoj sindroma adrenalne izgorelosti. Ugotovljeno je bilo izboljšanje na področjih občutljivosti za svetlobo, utrujenosti v avtu, pozornosti/koncentracije. Udeleženka poroča tudi, da ni več razdražljiva, nerazpoložena, utrujena, izčrpanosti ni več, brez razloga ji ne gre na jok, preobčutljivost za hrup se je zmanjšala, preobčutljivost za svetlobo (fluorescentna razsvetljava, močno sonce, sneg) pa je, odkar nosi očala z barvnimi filtri Irlen, izginila. Glede na to, da imajo posamezniki z nekorigiranim skotopičnim sindromom lahko veliko težav, domnevamo, da obiščejo pomoč psihoterapevta, ki pa bi lahko težave s sindromom prepoznal in posameznika usmeril po pomoč ter po korekciji sindroma nudil učinkovitejšo pomoč posamezniku.
________________________________________________________________________
39. Splošne knjižnice Dolenjske, Bele krajine in Posavja so ob letošnjem mednarodnem dnevu disleksije pripravile spletno predavanje doc. dr. Aksinje Kermauner z naslovom Disleksija in skotopični sindrom. Predavateljica je spregovorila o disleksiji in skotopičnem sindromu (tj. sindrom Helen Irlen), s katerim se disleksija lahko zamenjuje ali sopojavlja. Razliko med obema na področju branja je pojasnila ob prikazu, katerega avtorici sta Maja Volk, mag. prof. inkl. ped. in Petra Vovk, prof. def.; obe diagnostičarki skotopičnega sindroma po metodi Irlen. Vsakdan z omenjenim sindromom je gostja predstavila tudi ob vsebini svoje najnovejše slikanice V vrtincu črk, ki je namenjena tako mladim kot odraslim bralcem. Posnetek pogovora si lahko pogledate na: ttps://www.youtube.com/watch?v=7oEpWNXIH9g&t=615s
________________________________________________________________________
40. V časopisu Delo je bil, 20. 10. 2021, objavljen članek na temo skotopicnega sindroma https://www.delo.si/novice/slovenija/otroci-potrebujejo-strokovno-pomoc-ne-barvnih-ocal/
________________________________________________________________________
41. V spletni različici časopisa Delo je bil, 21. 10. 2021, objavljen članek na temo skotopičnega sindroma: Znake drugih motenj pripisujejo skotopičnemu sindromu, avtorice Milene Zupanič. Ker je članek na več mestih zavajajoč, je Irlen klinika Slovenija pripravila 2 odziva na članek (krajši in daljši), ki si ju lahko preberete tukaj. Oba odziva sta bila poslana tudi na uredništvo časopisne hiše Delo.
________________________________________________________________________
42. Časopis Delo je, 28. 10. 2021, objavil članek na temo skotopičnega sindroma: Pričevanja tistih, ki jim barvna očala pomagajo, avtorice Milene Zupanič https://www.delo.si/novice/slovenija/pricevanja-tistih-ki-jim-barvna-ocala-pomagajo/
Ker je članek na več mestih zavajajoč, je Irlen klinika Slovenija pripravila odziv na članek, ki si ga lahko preberete tukaj in je bil poslan tudi na uredništvo časopisne hiše Delo.
________________________________________________________________________
43. Znanstveni dokazi o obstoju skotopičnega sindroma, o tem, kako metoda Irlen pomaga, o slikanju možganov s filtri in brez z več različnimi tehnologijami, ter o tem, da metoda Irlen ne deluje kot placebo.
_______________________________________________________________________
44. Slikanica V vrtincu črk (oktober 2021) je slikanica o deklici s skotopičnim sindromom ali sindromom Helen Irlen, ki jo je napisala Aksinja Kermauner, ilustrirala Maja Lubi, izdala založba Morfem in govori o raznih težavah, ki so prisotne pri tem sindromu.
IBBY (The International Board on Books for Young People/Mednarodni odbor za mladinske knjige) je oktobra 2022 knjigo sprejel v zbirko knjig za otroke s posebnimi potrebami in se zavezal k promociji zbirke in vanjo vključenih knjig, ki bodo del potujoče razstave. IBBY je neprofitna organizacija, ki predstavlja mednarodno mrežo ljudi z vsega sveta, ki si prizadevajo zbližati knjige in otroke že od leta 1985. Na letošnji izbor je bilo prijavljenih 200 prispevkov iz 30 držav v 22 jezikih. Izbranih je bilo 40 knjig iz 24 držav v 17 jezikih, ki so bile prepoznane kot izjemni primerki.
»Dobra knjiga, ki bi morala najti pot v vse šolske knjižnice. Na prijazen način predstavi težave, ki se pojavijo s skotopičnim sindromom, doživljanje oseb, ki imajo skotopični sindrom, doživljanje okolice in pomoč, ki jo lahko nudimo osebam s SS. Potrebovali bi več takšnih knjig, s pomočjo katerih bi se lahko pogovarjali o težavah in rešitvah.«
Marjeta, specialna pedagoginja
»Super napeta knjiga! Najprej misliš, da so Larini sošolci nesramni, a se na koncu vse obrne. Super je, ker Lara dobi folijo, ki ji omogoči, da črke ostanejo pri miru. Rad bi imel to knjigo tudi doma, da bi jo lahko večkrat prebral.«
Mark, 8. razred, NIS
»Knjiga je prikupna in na kratek in enostaven način pove bistvo skotopičnega sindroma in kako se lahko pomaga. Super je!«
Špela, učiteljica razrednega pouka
»Knjiga je lahko berljiv in razumljiva. Primerna tako za otroke kot odrasle. Omogoča tudi vpogled v »notranje« počutje deklice in ne zgolj opisovanje simptomov. Lepe ilustracije.«
Nina, specialna pedagoginja
»Všeč mi je, ker Lari uspe!«
Klara, 7. razred, NIS
»Krasna slikanica o skotopičnem sindromu, ki otrokom na prijazen način predstavi vse o omenjenem sindromu. Primerna za odrasle in otroke.«
Darja, specialna pedagoginja
»Knjiga na enostaven način približa otrokom in odraslim SS. Otroku s SS pomaga, da se lažje sprejme in sošolcem, da tega otroka bolje razumejo.«
Katja, specialna pedagoginja
________________________________________________________________________
45. Prispevek v Odmevih, petek, 5. november 2021, »Strokovnjaki opozarjajo na pripomočke pri branju in pisanju«: https://www.rtvslo.si/4d/arhiv/174819935?s=tv
Odziv Irlen klinike: https://www.irlenslovenia.com/strokovnjaki-opozarjajo-na-pripomocke-pri-branju-in-pisanju/
________________________________________________________________________
46. Stališče Razširjenega strokovnega kolegija za oftalmologijo v zvezi z tako imenovanim sindromom Irlen. Stališče RSK za oftalmologijo – Irlen sindrom
Odgovor Irlen klinike Slovenija. Odziv na stališče, nov 2021
________________________________________________________________________
47. Seznam institucij, kjer je uporaba barvnih folij ustaljena_2021
________________________________________________________________________
48. Mladi za avtizmom (prilagoditve v učnem okolju in karierna orientacija). Dokument je nastal v okviru projekta Spodbujanje socialne vključenosti otrok in mladih s posebnimi potrebami v lokalno okolje (2017-2022) http://tukajsem.splet.arnes.si/files/2018/03/AM_prilagoditve-in-KO.pdf
Za informacije v zvezi s sindromom Helen Irlen glejte točko 2.1.2 Vidna občutljivost.
Dokument so pripravili: Zavod Vitis Ptuj, Center za sluh in govor Maribor in Projekt SEM, OŠ Antona Janše, Radovljica.
________________________________________________________________________
49. Patricija Bertalanič in Maša Mestek. 2022. SINDROM HELEN IRLEN. Pedagoška fakulteta. Univerza v Mariboru. Magistrsko delo.
Za potrebe raziskave je bilo intervjuvanih devet otrok in devet staršev s potrjenim sindromom Helen Irlen.
Intervjuvanci, ki so jih vključili v raziskavo, so pred uporabo barvnih folij in očal z barvnimi filtri Irlen poročali o naslednjih težavah:
- o težavah s svetlobo,
- s koncentracijo,
- z branjem in pisanjem,
- hitro se utrudijo,
- večkrat jih opredelijo kot lenuhe ali ljudi brez energije,
- pogosti glavoboli in migrene,
- pogoste težave z vožnjo s kolesom oziroma z vsemi športi, ki vključujejo hitro gibanje telesa ali igre z žogo,
- pogoste težave z orientacijo,
- pekoče, suhe in srbeče oči.
Po uporabi barvnih folij Irlen in očal z barvnimi filtri Irlen so intervjuvanci poročali o naslednjih pozitivnih spremembah:
- bistveno manj glavobolov,
- manjša obremenitev oči,
- boljša koncentracija,
- manj težav s svetlobo,
- črke se več ne dvigujejo in ne plešejo,
- lažje branje,
- uspešnejše in hitrejše pisanje,
- boljša koncentracija,
- manj zatikanja pri branju,
- manj utrujenosti in zaspanih oči.
Celotno delo si lahko preberete Sindrom Helen Irlen.
________________________________________________________________________
50. Odziv Irlen klinike Slovenija »Skupno stališče stroke o t.i. Irlen oz. skotopičnem sindromu«https://drive.google.com/file/d/1lLS0FdlLpolxQhux7g4oRhxDvo-x7NN2/view) (oktobra 2022 je bilo stališče poslano na šole in druge inštitucije, v novembru 2022 je šole na to mnenje opozorilo tudi MIZŠ). November 2022
(
Spoštovani!https://drive.google.com/file/d/1lLS0FdlLpolxQhux7g4oRhxDvo-x7NN2/view), v novembru je šole na to mnenje opozorilo tudi MIZŠ. Z mnenjem samim Inštitut za skotopični sindrom, Irlen klinika Slovenija ni bila seznanjen/-a, niti povabljen/-a k pogovoru na to temo. Mnenje je izrazito odklonilno in kaže na nepoznavanje področja, s katerim se Mednarodni inštitut Irlen ukvarja že več kot štiri desetletja, v Sloveniji pa se z njim res ukvarja le naša inštitucija (šele zadnjih 5 let, pred tem pa skoraj trideset let zasl. prof. dr. Ana Krajnc, ki je pionirka na tem področju pri nas.) Od takrat mnogim uspešno lajšamo težave z branjem in učne težave. Podpisniki omenjenega strokovnega stališča celo odsvetujejo uporabo pripomočkov, ki jih na osnovi uveljavljenih mednarodnih licenc določimo po metodi Irlen (barvne folije Irlen in barvne filtre Irlen), in to podprejo z neustreznimi argumenti (ovržemo jih v odzivu v priponki). Odlični rezultati našega dela so dokaz, da z metodo Irlen lahko učinkovito pomagamo (v Sloveniji že več kot 700 otrokom), zato Vas vabimo, da si v priloženem dopisu preberete z dokazi podprte utemeljitve v prid uporabe metode Irlen, kot veljajo tudi drugje v svetu. V odzivu utemeljimo, da: – so za skotopični oz. sindrom Irlen značilne predvsem učne in bralne težave, zato pri njem ne gre za medicinsko diagnozo, – skotopičnega simptoma ne zdravimo, le blažimo njegove simptome (npr. popačenja besedila pri branju), – skotopični sindrom ni opredeljen kot bolezen, zato ni umeščen v Mednarodno klasifikacijo bolezni, – je na voljo zadostno število raziskav, ki temeljijo na objektivnem ocenjevanju metode Irlen in ki brez dvoma potrdijo izjemen učinek barvnih folij Irlen in barvnih filtrov Irlen na simptome skotopičnega sindroma, dostopne so na tej povezavi (https://drive.google.com/file/d/1OgDmF6A4lFHBqfGHGoX2UYOyNHH43vLg/view), – se z raziskovanjem področja skotopičnega sindroma ukvarjajo nekatere najuglednejše univerze po vsem svetu (npr. Cornell University) in mnogi priznani strokovnjaki, med njimi nevroznanstveniki, zato težko rečemo, da gre za nepriznan sindrom ali za t.i. sindrom Irlen, – sta tako pedagoška stroka kot MIZŠ skotopični sindrom poznala ter podpirala, preko pomoči otrokom z barvnim papirjem in barvnimi ravnilci in s financiranjem MIZŠ, tudi s sredstvi EU, projektov s področja skotopičnega sindroma in metode Irlen, obstajajo mnoge diplomske in magistrske naloge na to temo (več fakultet) – in še več. Irlen klinika Slovenija si že leta prizadeva, da bi védenje o skotopičnem sindromu, tej mnogo premalo poznani težavi, ki mnogim otrokom zaradi otežkočenega branja otežuje šolsko delo in negativno vpliva na njihovo samopodobo, našlo pot do vseh, ki to pomoč potrebujejo. Naš moto je sodelovanje, kajti le s skupnimi močmi lahko zagotovimo boljše pogoje za delo otrok s težavami, kakršne povzroča skotopični sindrom. Naj se zahvalimo vsem šolam, ki ste bile že doslej trdna opora učencem s skotopičnim sindromom. Hvala za Vaš čas in vse dobro, V imenu diagnostikov in presojevalcev po metodi Irlen dr. Polona Kelava, direktorica Inštituta za skotopični sindrom, Irlen klinike Slovenijawww.irlenslovenia.comwww.facebook.com/institutzaskotopicnisindromwww.irlen.com Oktobra 2022 je bilo na šole in druge inštitucije poslano mnenje nekaterih razširjenih strokovnih kolegijev pod imenom »Skupno stališče stroke o t.i. Irlen oz. skotopičnem sindromu« ( |
________________________________________________________________________
51. Na “Skupno stališče stroke o t.i. Irlen oz. skotopičnem sindromu” se je ostro odzvala tudi zaslužna profesorica dr. Ana Krajnc.
Prof. dr. Ana Krajnc je bila prva, ki je skotopični sindrom in metodo Irlen v Sloveniji poznala.
Je soustanoviteljica Inštituta za disleksijo, iz katerega je zrasel Inštitut za skotopični sindrom, Irlen klinika Slovenija. Olajšanja, ki jo mnogim omogoča metoda Irlen, brez nje v Sloveniji ne bi bilo. Je dobitnica najvišjih državnih in mednarodnih priznanj, avtorica več kot 300 znanstvenih člankov in 10 znanstvenih monografij in svetovno priznana andragoginja, ki je v Sloveniji utemeljila in uveljavila študij andragogike.
Spodaj je Odprto pismo podpisnikom »Skupnega stališča stroke« zasl. prof. dr. Ane Krajnc.
Odgovor na Skupna stališča o SS 22 ANA KRAJNC podpisano
________________________________________________________________________
52. Diplomsko delo: ŽIVLJENJE UČENCEV S SKOTOPIČNIM SINDROMOM ALI SINDROMOM HELEN IRLEN – PRIMARNO IN ŠOLSKO OKOLJE. Julija Rejc. Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta. 2022.
V diplomskem delu z naslovom Življenje učencev s skotopičnim sindromom ali sindromom Helen Irlen – primarno in šolsko okolje smo želeli spoznati, kakšne so značilnosti skotopičnega sindroma ali sindroma Helen Irlen (v nadaljevanju skotopični sindrom) in kako ta vpliva na življenje učencev, ki ga imajo. V teoretičnem delu smo se osredotočili na simptome, ki jih lahko osebe s skotopičnim sindromom doživljajo, in preučili, na kakšne načine jih lahko odpravljamo. Poleg tega smo raziskali, zakaj in pri kom se skotopični sindrom pojavlja ter pri katerih osebah je najpogostejši. V empiričnem delu smo s pomočjo študije primera raziskali, kakšne izkušnje imajo učenci s skotopičnim sindromom ter kako ga primarno in šolsko okolje dojemata. Osredotočili smo se na življenje dveh učenk na izbrani osnovni šoli, ki imata skotopični sindrom ali sindrom Helen Irlen. Ugotovili smo, da so očala z barvnimi filtri Irlen zanju zelo uporabna in učinkovita. Ob tem ni bilo poudarjenih večjih težav pri razumevanju in pomoči v primarnem in šolskem okolju. Z ugotovitvami iz različne literature in s pomočjo odgovorov, ki smo jih prejeli od intervjuvanih oseb, smo nanizali tudi vse prilagoditve, ki jih lahko za učence s skotopičnim sindromom izvajamo doma in v šoli. Ključne besede: skotopični sindrom, sindrom Helen Irlen, primarno okolje, šolsko okolje, simptomi, prilagoditve.
53. J. Rejc, N. Čelešnik, Življenje učencev s skotopičnim sindromom oz. sindromom Helen Irlen: študija primera, Mednarodna konferenca EDUvision 2022, 932–945, Ljubljana, 2022. Dostopno na: http://www.eduvision.si/zbornik-prispevkov (15. februar 2023).
S študijo primera smo želeli spoznati, kakšne so značilnosti skotopičnega sindroma ali sindroma Helen Irlen in kako ta vpliva na življenje učencev, ki sindrom imajo. Osredotočili smo se na simptome, ki jih lahko osebe s skotopičnim sindromom doživljajo, in preučili, na kakšne načine jih lahko odpravljamo oz. lajšamo, kakšne izkušnje imajo učenci s skotopičnim sindromom ter kako ga primarno in šolsko okolje dojemata. Osredotočili smo se na življenje dveh učenk osnovne šole, ki imata skotopični sindrom. Ugotovili smo, da so očala z barvnimi filtri Irlen zanju zelo uporabna in učinkovita. Ob tem ni bilo zaznati večjih težav pri razumevanju in nudenju pomoči v primarnem in šolskem okolju. Glede na opravljeno študijo primera in pregled literature, smo zbrali vse prilagoditve, ki jih lahko za učence s skotopičnim sindromom izvajamo doma in v šoli. Ključne besede: prilagoditve, primarno okolje, simptomi, sindrom Helen Irlen, skotopični sindrom, šolsko okolje.
________________________________________________________________________
54. N. Čelešnik, Skotopični sindrom oz. sindrom Helen Irlen: vpliv na življenje posameznikov in pomen ustrezne oftalmološke/optometristične diagnostike vida, Mednarodna konferenca EDUvision 2022, 916–931, Ljubljana, 2022. Dostopno na: http://www.eduvision.si/zbornik-prispevkov (15. februar 2023).
Skotopični sindrom ali sindrom Helen Irlen (v nadaljevanju skotopični sindrom) je motnja senzoričnega uravnavanja, ki povzroča vrsto simptomov, vključno s primanjkljaji v procesiranju vidnih informacij in občutljivostjo za svetlobo ter vpliva na delovanje možganov. Na svetu obstaja preko 170 Irlen klinik, testiranja za sindrom Helen Irlen se izvajajo v več kot 46 državah sveta, v Sloveniji pa priznavanje s strani oftalmologov ni sprejeto, zato se dvom pojavlja tudi med splošno populacijo. Naredili smo pregled literature in dosedanjih raziskav o skotopičnem sindromu v povezavi s pomenom natančne diagnostike vida ter učinkih nošenja očal z barvnimi filtri (Irlen), opravili intervju z direktorico Irlen klinike Slovenija, gospo doc. dr. Polono Kelava (v teoretičnem delu članka) in izvedli raziskavo, kjer nas je zanimalo, ali uspešna korekcija sindroma z očali z barvnimi filtri Irlen vpliva na življenje posameznikov (v empiričnem delu članka). Na elektronske naslove vseh odraslih (72), ki so do aprila 2019 uporabljali očala z barvnimi filtri Irlen (nekateri tudi več kot 2 leti) smo poslali vprašalnik in ugotovili, da nošenje očal z barvnimi filtri Irlen vpliva na kakovost posameznikovega življenja, in sicer na različna področja (anketiranci so poročali o večji umirjenosti, boljši koncentraciji, dvigu splošnega počutja …) ter da je predhodna ustrezna oftalmološka/optometristična diagnostika vida nujna. Glede na rezultate raziskave ugotavljamo, da je pravočasno presojanje za skotopični sindrom smiselno (po priporočilu Helen Irlen je ta starost 8, 9 let) in da je nujno, preden se posameznik odloči za očala z barvnimi filtri Irlen, pregledati še vid. Ključne besede: oftalmološka/optometristična diagnostika vida, pomen ustrezne diagnostike vida, sindrom Helen Irlen, skotopični sindrom, vpliv na kakovost življenja.
________________________________________________________________________