Dodatne informacije

Spodaj najdete dodatne informacije o skotopičnem sindromu oz. sindromu Helen Irlen, ki jih je možno najti, bodisi na spletu, v knjižnjici Centra IRIS, v strokovnih revijah, publikacijah, zbornikih, na socialnih omrežjih … za katere menimo, da bi vas utegnile zanimati.

————————————————————————————————————-

1. Smith, Susan R.. Bratty-cat, Blinky-roo, and Snooze-bear. The Irlen Institute. Long Beach. California. Na volj za izposojo v knjižnici Centra IRIS.

  

————————————————————————————————————-

2.  Literatura Helen L.:

  • Knjiga Helen L. Irlen (2005): Reading by the Colors
  • Knjiga Helen L. Irlen (2010): The Irlen Revolution
  • Knjiga Helen L. Irlen (2015): Sports Concussions and Getting Back in the Game… of Life: A solution …

Vse 3 knjige so na voljo za izposojo v knjižnici Centra IRIS (link na: http://center-iris.si/preberite/knjiznica/)

————————————————————————————————————

3. Kelava, Polona. »Skotopični oz. sindrom Irlen in učenje odraslih.« V: SODOBNE paradigme raziskovanja izobraževanja in učenja odraslih: eseji v počastitev jubileja Ane Krajnc, ur. Nives Ličen et al., 281–305. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2018.

https://e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/book/125                                                      ————————————————————————————————————

4. Čelešnik Kozamernik, Nina. 

Kaj pa če moj otrok sploh nima PPPU_NinaCK ?”                                                 V: Pomoč učencem z učnimi težavami v osnovni šoli, ur. Sandra Križna, 113 – 119. Ljubljana: Supra, zavod za izobraževanje, 2018

————————————————————————————————————-

5. Skotopični sindrom onemogoča branje in šolo spreminja v pekel: http://www.rtvslo.si/zdravje/novice/skotopicni-sindrom-onemogoca-branje-in-solo-spreminja-v-pekel/471233


6. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2018. Lahko pomagamo tudi slabovidnim otrokom? Časopis Po pameti: časopis o vzgoji, ki deli izkušnje 10:2018: 12.


7. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2018. Ali imajo lahko tudi slabovidni sindrom Irlen? Rikoss, 17, 4: 20–29, http://www.zveza-slepih.si/rikoss/wp-content/uploads/2018/12/Sindrom_Irlen_Nina_2018.pdf

————————————————————————————————————-

8. Predavanje “Kako pri bralnih in drugih težavah pomagajo barve?” ter predstavitev sindroma Irlen, s primeri iz prakse (od 1:04 min naprej):

https://www.youtube.com/watch?v=Uar0k2CEntU&fbclid=IwAR2spBRYGCMDfV8Q172SWI3ysWbXW0U_47T-ZMcEXf6WmSpBohkoKPaPAHM

————————————————————————————————————-

9. Časopis Po pameti, številka 10, letnik 2018, november 2018: Časopis o vzgoji, ki deli izkušnje: https://www.cmrlj.biz/trgovina-cmrlj/%C4%8Casopis-Po-pameti-c29956227

Vsebina: Oh, ne morem brati! / Drugačnost videnja in doživljanja sveta / Metoda Irlen – metoda z odličnimi rezultati / Kateri otroci imajo običajno skotopični sindrom? / Lahko pomagamo tudi slabovidnim otrokom? / Ko je v razredu otroko s skotopičnim sindromom / Projekt Irlen v Sloveniji / Ne barvajmo stekel s katerokoli barvo

————————————————————————————————————-

10. Strokovni članek v reviji Rikoss                                                                                                                        V članku (http://www.zveza-slepih.si/rikoss/strokovno/) je predstavljen skotopični sindrom oz. sindrom Irlen, kjer ne gre za težavo z očmi, pač pa za težavo s procesiranjem vidnih informacij v možganih. Sindrom imajo tudi slabovidne osebe, kar je v strokovnih krogih predstavljeno prvič. Posameznikom, ki imajo skotopični sindrom, pomagajo barvne folije Irlen (za branje, delo na računalniku, pri uporabi tablice) …

————————————————————————————————————-

11. Oddaja na RTV SLO Prvi, oddaja Svetovalni servis: https://radioprvi.rtvslo.si/2019/02/svetovalni-servis-852/, 12. 03. 2019

Skotopični sindrom: bralne težave, glavobol, občutljivost na svetlobo, kontraste, vzorce in svetle barve, zmanjšana zaznava globine, razdraženost in slaba koncentracija

Skotopični sindrom najpogosteje prepoznamo po težavah pri branju, ker bralca zaradi težav pri vidni zaznavi motijo črne črke na belem papirju. Besedilo je zaradi spremenjene zaznave popačeno in ga ne more prebrati. Znakov, po katerih naj bi prepoznali skotopični sindrom, je sicer več, saj se od posameznika do posameznika razlikujejo: občutljivost na svetlobo in kontraste, vzorce ter svetle barve, zmanjšano vidno polje in zaznava globine, utrujenost po petih do desetih minutah branja, razdraženost, nemir, slaba koncentracija, glavoboli in migrene, napetost v vratu in ramenih, solzenje oči. Težavo je mogoče rešiti z barvnimi folijami in barvnimi očali. Zakaj to pomaga in kako poteka testiranje na Inštitutu za skotopični sindrom, ki se pri nas ukvarja s tem, bo pojasnila doc. dr. Polona Kelava, certificirana Irlen diagnostičarka.

_____________________________________________________________________

12. OČALA PRI SKOTOPIČNEM SINDROMU – STROKOVNA POJASNILA

Ali so vsaka barvna očala enaka očalom z Irlen barvnimi filtri?

https://kje-vas-cevelj-zuli-solstvo.blogspot.com/2018/11/ocala-pri-skotopicnem-sindromu.html

_____________________________________________________________________

13. KAJ O SKOTOPIČNEM SINDROMU PRAVIJO OPTOMETRISTI?

Preverite na: https://www.optikas.com/skotopicni-sindrom.html

_____________________________________________________________________

14. Skotopični sindrom (sindom Helen Irlen) in odnosi v družini, stran 38

https://zdt.si/wp-content/uploads/2019/05/Zbornik_Zdruzenje-zakonskih-in-druzinskih-terapevtov_2019.pdf

_____________________________________________________________________

15. Posnetek predavanja o skotopičnem sindromu v Trubarjevi hiši literature s posnetki
branja slovenskih otrok, ki berejo, ter z osebnimi pričevanji oseb, ki uporabljajo Irlen
barvna očala: https://www.youtube.com/watch?v=aeFYLRdDfHM&t=15s

 _____________________________________________________________________

16. Posnetek Rokusovega webinarja, na temo skotopičnega sindroma: https://www.youtube.com/watch?v=8Emlg73bv4M&t=20s 

 _____________________________________________________________________

17. Radijski pogovor Svetovalni servis Radia Slovenije, pomlad 2019

Radijski pogovor Radia Slovenije v oddaji Svetovalni servis na temo skotopičnega sindroma.
https://radioprvi.rtvslo.si/2019/02/svetovalni-servis-852/. Na povezavi je možno posnetek tudi poslušati.

______________________________________________________________________ 

18. Kratek radijski intervju Radia 94

Kratek radijski intervju o skotopičnem sindromu Radia 94, Postojna.
http://www.radio94.si/ko-crke-bezijo-z-lista-prepoznajmo-skotopicni-sindrom/.
Na povezavi (znak za zvočnik) je možno posnetek tudi poslušati.

_____________________________________________________________________

19. Rokusova centrifuga: Intervju s certificirano presojevalko Martino Hiti o njeni izkušnji z otroki s
skotopičnim sindromom: https://rokusova-centrifuga.si/2018/11/21/intervju-skotopicni-sindrom-se-ena-potuha-za-ucence/

_________________________________________________________________________

20. Rokusova centrifuga: Članek o skotopičnem sindromu: https://rokusova-centrifuga.si/2018/11/21/skotopicni-sindrom/

_____________________________________________________________________

21. Strokovnjakinja svetuje: Skotopični sindrom ali sindrom Irlen, revija Zarja: Kelava Skotopicni Revija Pogled 2019

_________________________________________________________________________

22. Zakaj zdravstvo ne prispevka k nakupu barvnih očal?

Prispevek na RTV SLO 1, petek, 18. oktobra 2019 ob 19.00
“Izbiramo lahko med več kot 11.000 različnimi odtenki folij. Odtenek folije je tako lahko res individualiziran glede na potrebe posameznika. Šole so testiranju naklonjene. Ministrsvo čaka rezultate projekta*, ki bodo lahko služili kot sistemska ureditev področja.”
*Strokovni center za celostno podporo otrokom in mladostnikom z okvaro vida ter otrokom in mladostnikom s primanjkljaji na posameznih področjih učenja

Prispevek si lahko ogledate na naslednji povezavi:            https://4d.rtvslo.si/arhiv/dnevnik/174645438?jwsource=cl

_________________________________________________________________________

23. Čelešnik Kozamernik, N. (2019). Vida ne moremo povrniti, lahko pa omogočimo lažje gledanje (sindrom Irlen). V: Čelešnik Kozamernik, N., ur. CELOSTNA OBRAVNAVA, VSEŽIVLJENJSKO UČENJE IN SOCIALNA VKLJUČENOST OSEB Z OKVARO VIDA – SREČANJE STROKOVNJAKOV, 269-279. Ljubljana: Center IRIS.

_________________________________________________________________________

24. Čelešnik Kozamernik, N. (2019). Kaj narediti, ko kljub motivaciji ni in ni napredka? V: Križnar, S., ur. Motivacija v osnovi šoli – ključ do uspeha, 354-358. Ljubljana: Center IRIS.

_________________________________________________________________________

25. Čelešnik Kozamernik, N. (2019). Branje in barve V: Šilc, S., ur. Prvih 100, 56-62. Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije in Center IRIS.

_________________________________________________________________________

26. Kaj o sindromu Irlen pišejo v optiki Oblak? Preberite na: https://www.optikas.com/skotopicni-sindrom.html

_________________________________________________________________________

27. V strokovni reviji za raziskovanje in razvoj področja razrednega pouka  RAZREDNI POUK (2020, št. 1), ki jo izdaja Zavod RS za šolstvo, je izšel članek o skotopičnem sindromu: Učenci, ki so nam v izziv v vključujočem razredu, avtorice Katarine Podbornik, koordinatorice področne skupine za razredni pouk na Zavodu za šolstvo. 

_________________________________________________________________________

28. Alenka Poštrak, dipl. m. s., univ. dipl. org., Univerzitetni klinični center Maribor, Oddelek za očesne bolezni: OTROK S SKOTOPIČNIM SINDROMOM. Otrok v oftalmologiji, Zbornik predavanj, 2018, str. 63 do 67:
https://www.zbornica-zveza.si/wp-content/uploads/2019/12/Zbornik-Otrok-v-oftalmologiji.pdf

_________________________________________________________________________

29. Kosmač, Ljubica (2016). Oh, ne morem brati! Mali vodnik o skotopičnem sindromu. Ljubljana: Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje, Inštitut za disleksijo. Dostopno tudi v knjižnici Centra IRIS.

_________________________________________________________________________

30. Is it easier to see? Visual impairment and Irlen Syndrome V:

ICEVI EUROPEAN NEWSLETTER,                                                                 ISSUE 73, VOLUME 26, NUMBER 1, APRIL 2020,                            http://icevi-europe.org/newsletter/issue73.php#_Toc40100739

_________________________________________________________________________

31. Programa, s pomočjo katerih si je možno obarvati računalniško ozadje:

_________________________________________________________________________

32. N. Čelešnik Kozamernik (2020). Časopis Družina, priloga Naša družina št. 30/2020, str. 8 in 9. Ko branje utruja in je glava tezka.

_________________________________________________________________________

33. Vaš otrok raje bere brez luči? Morda ima skotopični sindrom

Na skotopični sindrom posumimo predvsem, ko otroka branje utruja, ko mu je naporno, ko mu je zoprno. Ko se ne more zbrati med branjem ali drugim šolskim delom, recimo ob opravljanju domače naloge, ali ko po krajšem šolskem delu postane vidno utrujen. Kako prepoznati, če ga ima vaš otrok, in kako mu lahko pomagate, je razložila doc. dr. Polona Kelava, certificirana diagnostičarka skotopičnega sindroma po mednarodno priznani metodi Irlen. Članek si lahko prebrete: https://www.bibaleze.si/malcek/zdrav-otrok/skotopicni-sindrom-motnje-branja-polona-kelava.html (tudi vir fotografije fanta, ki bere v poltemi, 12. 11. 2020)

________________________________________________________________________

34. Mag. Maja Volk: Z barvami do večje vključenosti v razredu: https://www.zrss.si/digitalnaknjiznica/RazredniPouk/48/#zoom=z

_________________________________________________________________________

35. PREDAVANJE O RAZLIKAH MED DISLEKSIJO IN SKOTOPIČNIM SINDROMOM ob mednarodnem tednu zavedanja o skotopičnem sindromu (19. 10. 2020)

Organizator: Trubarjeva hiša literature

Predavateljici: Maja Volk, mag. prof. inkl. ped., in Petra Vovk, prof. def., obe cerificirani presojevalki skotopičnega sindroma po metodi Irlen

Se lahko težave pri branju pojavijo zaradi skotopičnega sindroma ali disleksije? Je mogoče, da je pri isti osebi prisotno oboje? Na ti dve in še na mnogo drugih vprašanj smo odgovorili ob letošnjem mednarodnem tednu zavedanja o skotopičnem sindromu.

Za disleksijo so značilne težave z jezikovnim procesiranjem in fonološki primanjkljaji, zaradi česar posameznik težko prepoznava in v delovni spomin prikliče glasove v besedi, ki je zapisana. Za disleksijo je odgovoren levi senčni reženj, težave v zvezi z disleksijo pa omilimo predvsem z vajami branja, s poudarkom na fonemskem zavedanju.

Za skotopični sindrom pa so značilne težave z vizualnim procesiranjem in vizualna popačenja ter fizično neugodje, zaradi česar je prisotno megljenje, tresenje, premikanje črk ali spreminjanje besed, pogosto pa pride tudi do glavobolov, slabosti, izčrpanosti, napetosti v očeh … Za skotopični sindrom je odgovoren zatilni reženj oz. vizualni korteks, težave v zvezi s skotopičnim sindromom pa omilimo oz. odpravimo z individualno določenimi barvnimi folijami ali očali z barvnimi filtri Irlen®.

Več o razlikah med disleksijo in skotopičnim sindromom boste izvedeli na posnetku: https://www.youtube.com/watch?v=j1VtJCN1UkY

_________________________________________________________________________

36. Mag. Nina Čelešnik Kozamernik: Pomen varne navezanosti v odnosu do skotopičnega sindroma/sindroma Helen Irlen

V članku povezujemo pomen varne navezanosti in posledično čustvene regulacije v odnosu do skotopičnega sindroma; tako v fazi prepoznavanja (ko je naloga staršev, da otroku težave, ki se pojavijo kot posledica skotopičnega sindroma, npr. težave z branjem, s pisanjem, koncentracijo, z zaznavanjem globine, pri težavah pri igrah z žogo, pojavu glavobolov, utrujenosti, pojavu bolečin v trebuhu … pomagajo prepoznati na način, da otroka poslušajo in njegove odgovore vzamejo resno) kot tudi v fazi testiranja (ko skupaj z otrokom pridejo na testiranje, ga pozorno poslušajo, z otrokom delijo svojo izkušnjo) in pri uporabi barvnih folij Irlen oz. očal z barvnimi filtri Irlen (otroka spodbujajo k uporabi barvnih folij Irlen, otroku zagotovijo ustrezen barvni papir, ugotovitve s testiranja za skotopični sindrom predajo strokovnim delavcem, ki z otrokom delajo, otroka pripravijo na možne odzive okolice). Ugotavljamo, da je varna navezanost ključna za lažjo in hitrejšo pomoč otroku, hkrati pa navajamo kako uspešna korekcija skotopičnega sindroma vpliva na družinske odnose. Članek se sicer nanaša na družinske odnose, a ga je zlahka prenesti v šolsko okolje, kjer je odnos učitelja do težav, ki jih učenec ima, zelo pomemben in marsikdaj (predvsem za otroke, ki niso varno navezani) pomeni začetek poti, ki vodi do rešitve in ustrezne pomoči otroku.

Dostopno tudi na: http://www.eduvision.si/zbornik-prispevkov, str. 483 in http://www.eduvision.si/the-book-of-papers, str. 487

________________________________________________________________________

37. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2021. Slabovidnost in skotopični sindrom oz. sindrom Helen Irlen – študija primera, Rikoss, 21, 2: 21–29, https://www.zveza-slepih.si/rikoss/wp-content/uploads/2021/06/Rikoss_2021_2.pdf.

Krajši povzetek: V študiji primera smo 17. mesecev spremljali odziv odrasle slabovidne osebe, ki ima skotopični sindrom na barvne folije Irlen in na očala z barvnimi filtri Irlen. Po uporabi folij in očal gospa poroča o mnogih pozitivnih učinkih: lažje gledanje, uporaba obeh očes hkrati, mežikanje ni več potrebno, branje ni več naporno, se ne mršči, dobro se počuti z več svetlobe, komunikacija je lažja, lažje bere in gleda televizijo, hitreje bere, učinkovitost se je povečala, popačenja besedila na strani se ne dogajajo več, oči počivajo.

________________________________________________________________________

38. Čelešnik Kozamernik, Nina. 2021. Učinki nošenja očal z barvnimi filtri Irlen na samospoštovanje, zadovoljstvo v partnerskem odnosu, zadovoljstvo z življenjem, izgorelost in na druga področja težav pri odrasli slepi osebi z dojemom svetlobe in s skotopičnim sindromom –
študija primer. Kairos, Slovenska revija za psihoterapijo, leto 2021, letnik 15, številka 1–2: 259–279,https://www.skzp.si/2021/07/15/izsla-je-nova-stevilka-revije-kairos-4/ 

Krajši povzetek: Raziskovali smo, ali uspešna korekcija sindroma z očali z barvnimi filtri Irlen vpliva tudi na posamezne dejavnike, ki vplivajo na kakovost življenja odrasle slepe osebe z dojemom svetlobe (V. kategorija slepote) in s skotopičnim sindromom. Izvedli smo študijo primera in ugotovili da je, glede na meritve pred in po nošenju očal z barvnimi filtri Irlen, prišlo do izboljšanja v zadovoljstvu z življenjem, v zadovoljstvu z zakonom, s samospoštovanjem. Stopnja izgorelosti je padla, ni pa prišlo do sprememb v stopnji tveganja posameznika za razvoj sindroma adrenalne izgorelosti. Ugotovljeno je bilo izboljšanje na področjih občutljivosti za svetlobo, utrujenosti v avtu, pozornosti/koncentracije. Udeleženka poroča tudi, da ni več razdražljiva, nerazpoložena, utrujena, izčrpanosti ni več, brez razloga ji ne gre na jok, preobčutljivost za hrup se je zmanjšala, preobčutljivost za svetlobo (fluorescentna razsvetljava, močno sonce, sneg) pa je, odkar nosi očala z barvnimi filtri Irlen, izginila. Glede na to, da imajo posamezniki z nekorigiranim skotopičnim sindromom lahko veliko težav, domnevamo, da obiščejo pomoč psihoterapevta, ki pa bi lahko težave s sindromom prepoznal in posameznika usmeril po pomoč ter po korekciji sindroma nudil učinkovitejšo pomoč posamezniku.

________________________________________________________________________